ПОЧЕТНА
ОКОЛНА МЕСТА
РАЗНО
КОНТАКТ

У Србији је у шпијунској мисији од средине Августа до краја Новембра 1757. године боравио аустријски потпоручник Јосиф Павле Митесер. Том приликом је израдио детаљан опис неких крајева, као и војне карте.

Опис Србије је објављен у изворном облику (Споменик СКА LXXIV), варијанти немачког језика који данас није у употреби*. Због тога овај документ никада није преведен у целини.

Овде се први пут објављује опис околине Котраже.

Село Влакча где се 16 хришћанских кућа и један петао налазе у којем један субаша или надзорник владају

Пут из Добраче води овако: 3/4 сата из подножја брда кроз поље са веома нежним неприметним удубљењима, та околина пуна шума уочљива због два посебно шпицаста брда која преовлађују, названа је Рамаћа. Истовремено може са тих шпицастих брда да се пуца на брдо на левој обали клисуре свиња која је своје име добила по потоку са леве стране пута, који невероватном снагом из једног отвора величине ципеле из земље изворе и у 5-6 корака ширине и 2-3 цола дубине преко камена тече. Његову леву обалу чине стене које се нагло спуштају одакле пут може да се пређе са малом пушком, а да се не нанесештета онима који су на издигнутим местима још мање да се до њих достигне. Остатак брда на левој обали је одавде високим стаблима пошумљен. На десној обали води пут 3-4 корака широк на каменитом тврдом тлу и тако је постављен са леве стране стрм пад од 2-4 па и 6 клафтера** ка потоку, а десно од пута су каменита слабо ошумљена подножја брда, иза којих се крију дружине и као из ровова скривених прса могу да пуцају. То је у случају прелажења пре него што су високи положаји очишћени од непријатеља пут који се не препоручује за прелаз поготову са топовима, који би ипак могли да се преведу овуда,али код непажње морали би сигурно да се препусте непријатељу. Пут би морао на неколико места кроз клисуру да буде проширен ако би пролазила кола. Пут је све време од последње описаног места сат и 10 минута преко 4 неважна потока. Даље га прекида лева падина брега која је сада изнад потока и долина почиње да се шири. 3/4 сата кроз ливаде увек близу поред сталних камених падина до једног млина који припада манастиру Вољавча,нешто кроз поља преко 5-6 корака широког потока у клисури свиња који је од неколико вода чак и великог потока Сребренице воду прихватио и овде једну ципелу дубок без обале. Пола сата десно код Маслошева улива се у јасеницу и након тога што исти тај прелази обале, пут води 100 корака благо узбрдо, након 1/4 сата нешто преко ливада 6-7 корака широког потока Јасенице који је на дну каменит једну ципелу дубок прелази се на девет корака дугачким дрвеним мостовима. Извор потока и околина кроз коју протиче па до пута од Хуба ка Крагујевцу, биће још описан. Одавде нешто равније кроз ливаде онда опет узбрдо не баш благо и након 1/4 сата десно неких 500 корака један турски чардак, а равно кроз поље стиже се у насеље...
     ...Та вода потиче из многих извора код Рудника и тако се множи, да би могла много млинова да покреће због чега су их турци ту и саградили. Ова ту они падови се широка долина је веома плодна са пашњацима а поготову са турском пшеницом-кукурузом. Они падови који се губе из високих рудничких брда у долину су већином без шума са невероватно пуно винограда прекривени, од којих село Страгари највећи део поседује и има добру воћну подлогу. Из долина теку потоци у Јасеницу из прилично каменог тла највише 6 цола дубоког и могу када није време да се снег топи стално да се повезују. Даље од задње описаног места низбрдо стиже се до Јасенице и пројаше се поред једног млина. Пре него што се пролази поред њега у ту јахачку стазу улази пут из Војковаца који увек води поред потока, са леве стране поред четири млина, пола сата одавде остаје село Горашевица десно у долини са 9 кућа постављених са обе стране падина долине. Као што је пре тога речено како се дође на другу страну Јасенице наставља пут 9 минута кроз поља преко Јарменовачког потока који ту лако може да се пређе, село истог имена остаје неких 100 корака десно у долини. Одавде 18 минута кроз жбуње преко једног ниског уздигнућа ка једном широком потоку онда кроз поља преко две низбрдице; након 18 минута преко једног потока 4 корака широког 2 цола дубоког и коначно пола сата увек кроз поља преко једне реке у брду ка свиња клисурском потоку. Сем овог јахачког пута може увек, када Јасеница не пређе обалу што се ипак сваке године у пролеће деси већ од Војковаца поред потока до моста да се дође који се недалеко од Влакшића налази.

* текст је са оригинала на савремени немачки превео немачки лингвиста, и ја га преносим без исправки, онако како сам га добио.

** клафтер - стара немачка мера за дужину чија је вредност варирала од 1,7 до 2,5 метара.